Każda osoba, która nabywa poszczególne produkty, jak również korzysta ze świadczonych usług czy też decyduje się na zaciągnięcie pożyczki i kredytu, pozyskuje szczegółowe dane dotyczące terminu zapłaty. Zgodnie z ustaleniami jest zobowiązana do przelania środków na konto sprzedawcy albo wierzyciela. Jej obowiązkiem jest pamiętać o tej jakże ważnej kwestii. Jeżeli nie uczyni tego według daty podanej na fakturze czy też umowie, wierzyciel nie odnotowując od niej wpływu na określoną kwotę, może rozpocząć proces windykacji. Pierwszy krok, jaki może poczynić, to zainicjowanie windykacji miękkiej, czyli podjęcie działań skoncentrowanych na odzyskaniu należnych środków.
Monit jest pisemną wiadomością wysyłaną przez wierzyciela do dłużnika, która zawiera zazwyczaj informacje o zbliżającym się terminie płatności zobowiązania bądź o jego upłynięciu, jak również prośbę o jak najszybsze uregulowanie należności. Jeśli jest przekazany przed przekroczeniem wyznaczonego czasu, zapobiega przedłożeniu świadczenia do niewłaściwych rąk. To, innymi słowy, wezwanie do zapłaty, które ma na celu polubowne załatwienie sprawy. Mówi się o nim również, że jest jedną z metod windykacji miękkiej, charakteryzującej się przede wszystkim niskimi kosztami, co jest związane z tym, iż nie są ponoszone praktycznie żadne dodatkowe opłaty. Nadesłany dokument ma za zadanie przypomnieć nierzetelnemu petentowi o konieczności spłaty zadłużenia, jeszcze bez podejmowania posunięć prawnych. Pełni on zatem dwie podstawowe funkcje:
Jest używany po to, by:
- nie dopuścić do przedsądowego wezwania do zapłaty,
- wypracować u kooperanta dyscyplinę płatności,
- nie przekazywać swojej należności na drogę postępowania windykacyjnego.