Splatapozyczek.pl
Spłata Pożyczek/Blog/Czy można usunąć konto klienta u pożyczkodawcy?

Czy można usunąć konto klienta u pożyczkodawcy?

22.07.2020
AvatarPaulina Przybysz
Czy można usunąć konto klienta u pożyczkodawcy?
Avatar

Korzystając z Internetu, raz po raz pozostawiamy po sobie jakieś ślady – zakładamy konta na forach, w sklepach internetowych, serwisach z grami, serwisach społecznościowych, czy u pożyczkodawców. Może się zdarzyć, że będziemy chcieli z tego, czy innego powodu te ślady wymazać.

W niektórych przypadkach będzie to bardzo proste, w innych – dość skomplikowane. Jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o ostatni ze wskazanych przypadków, czyli usuwanie konta w firmie pożyczkowej? Czy można usunąć konto klienta u pożyczkodawcy?

Wzięcie pożyczki może wymagać założenia konta

Bardzo często, jeśli w ogóle nie chcieliśmy założyć konta, nie było możliwości pominięcia tego kroku bez jednoczesnej rezygnacji z pożyczki. Konta na portalach pożyczkodawców pozwalają nie tylko łatwiej kontrolować ilość klientów i przechowywać ich dane, ale mają także wiele funkcji przydatnych dla obu stron, takich jak:

  • możliwość sprawdzenia sumy pozostałej do zapłaty i daty kolejnej raty;
  • wysłanie zapytania do Biura Obsługi Klienta bezpośrednio przez portal;
  • programy lojalnościowe, oferty bonusowe;
  • szybsze branie kolejnych pożyczek, bez ponownego wpisywania danych.

Jakie dane będą od nas wymagane podczas zakładania konta na portalu pożyczkodawcy? Możemy spodziewać się pytań o imię i nazwisko, PESEL, datę urodzenia, adres zamieszkania i numer oraz serię dowodu osobistego. Z pewnością konieczne będzie także podanie danych kontaktowych (adres e-mail, numeru telefonu) i konta bankowego, na które będziemy chcieli otrzymać pożyczone środki.

Usunięcie konta klienta u pożyczkodawcy – czy jest dopuszczalne?

Większość firm pożyczkowych oferuje możliwość zamknięcia konta i/lub wymazania danych, które zostały na nasz temat zebrane. W zależności od pożyczkodawcy, taką opcję można znaleźć bezpośrednio po zalogowaniu w portalu lub konieczne może być skontaktowanie się z nim e-mailowo lub telefonicznie. Bywa, że niezbędne jest wypełnienie odpowiedniego oświadczenia bądź wniosku.

Nie zawsze będzie to jednak wykonalne. Warunek jaki stawiają wierzyciele jest następujący: dane nie mogą już być potrzebne do realizacji celu, w związku z którym zostały przekazane. Oznacza to, że nie można zażądać usunięcia konta klienta, czy ogółem wszystkich posiadanych na nasz temat informacji, jeśli wciąż spłacamy pożyczkę, czy też jesteśmy w trakcie procesu reklamacji.

Usunięcie konta nie „czyści” BIK-u

Należy podkreślić, że usunięcie konta w portalu pożyczkodawcy nie wymazuje z BIK-u wpisów na temat udzielonych przez niego pożyczek. BIK może przechowywać nasze dane przez cały okres spłaty długu, ponieważ wyraziliśmy na to zgodę przy zawieraniu umowy i nie ma możliwości, aby ją cofnąć.

Jeśli zaś chodzi o długi już spłacone, to o ile nie pojawiły się opóźnienia w spłacie, przechowywanie informacji na ich temat jest możliwe tylko pod warunkiem posiadania naszej zgody, którą możemy w każdej chwili wycofać. Inaczej jest w przypadku zobowiązań spłacanych z opóźnieniem – BIK ma prawo przechowywać je przez 5 lat po spłacie długu, nawet bez naszej zgody i dopiero po tym czasie usunąć je z bazy.

Niektórych danych nie da się usunąć

Warto wiedzieć, że nawet, jeśli pożyczka została już spłacona i pożyczkodawca w zasadzie nie potrzebuje już naszych danych, to niektórych z nich nie może usunąć, nawet na naszą prośbę. Jest to związane z zapisami Ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Stanowi ona, że firmy pożyczkowe (i inne instytucje finansowe) powinny przechowywać takie dane jak imię i nazwisko, numer dowodu osobistego i PESEL, a także adres i obywatelstwo klientów, przez pięć lat. Dotyczy to zarówno osób, które pożyczkę dostały, jak i tych, które podały te dane, ale ich wnioski zostały ostatecznie odrzucone.

Jak wskazuje sama nazwa ustawy, ma to na celu zapobieganie wszelkiej maści oszustwom finansowym. Dane te powinny być przechowywane z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i o ile nie wyraziliśmy na to zgody, nie mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, czy przekazywane podmiotom trzecim.

Zgody marketingowe można wycofać

Powyżej wspomniano o celach marketingowych. Otrzymywanie maili, SMS-ów, czy telefonów z ofertami pożyczek może być irytujące i stanowić jedną z przyczyn chęci usunięcia konta klienta u pożyczkodawcy.

Trzeba jednak wskazać, że tego typu zgody są opcjonalne i powinniśmy mieć możliwość ich wycofania w każdym momencie, również przed upływem 5 lat od zaciągnięcia pożyczki. Podobnie, jak w przypadku usunięcia całego konta, może to wymagać dokonania zmiany w ustawieniach bezpośrednio w portalu pożyczkodawcy lub skontaktowania się z wierzycielem mailowo, czy telefonicznie.

Zamknięcie konta nie zawsze będzie najlepszym wyjściem

Nawet jeśli skończyliśmy już spłacać w danej firmie pożyczkę i nie planujemy wzięcia kolejnej, zamknięcie konta nie zawsze się nam opłaci. Jak można było przeczytać na początku tego artykułu, wiele firm pożyczkowych w ramach swoich portali udostępnia klientom programy lojalnościowe, bonusowe oferty i inne benefity.

Ponadto w przypadku, kiedy jednak zechcemy wziąć następną pożyczkę, będzie to znacznie szybsze, ponieważ nie będziemy musieli po raz kolejny dostarczać wszystkich swoich danych osobowych. Jeśli przyczyną chęci usunięcia konta są natarczywe oferty marketingowe, jak już wiemy, łatwo można się tego problemu pozbyć.

Usunięcie konta klienta u pożyczkodawcy – podsumowanie

Usunięcie konta klienta u pożyczkodawcy nie powinno być szczególnie trudnym, skomplikowanym, czy uciążliwym procesem, musimy jednak zadawać sobie sprawę z faktu, że nie zawsze będziemy mieli taką możliwość. Czy to dlatego, że pewne dane wciąż są firmie pożyczkowej potrzebne, czy z uwagi na zapisy wymienionej wcześniej ustawy. Warto również pamiętać, że niekiedy posiadanie konta klienta może być użyteczne.